Gość specjalny: Agnieszka Świca

Dziewczyna z flagą niemiecką
Artykuł w PDF

Serdecznie zapraszamy do przeczytania wywiadu

Wywiad z Panią Agnieszką Świcą, prezeską Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego, która zdradzi nam dlaczego zamiłowanie do języka niemieckiego zwyciężyło z pasją muzyczną. Ponadto dowiemy się więcej na temat motywacji uczniów oraz wsparcia, na jakie mogą liczyć zarówno uczniowie, jak i germaniści ze strony PSNJN. Zachęcamy do lektury!

 

Jak zaczęła się Pani przygoda z językiem niemieckim?

Język niemiecki  tak na poważnie towarzyszył mi od 4 klasy szkoły podstawowej. Wtedy to uczęszczałam na pierwsze dodatkowe lekcje, kierowana pragnieniem, że kiedyś będę nauczać go sama tak jak robił to przyjaciel mojego ojca w Wiedniu lub pracować w telewizji w Warszawie, jak moja ciocia. Ponieważ obie wspomniane osoby były germanistami i obie dużo wyjeżdżały za granicę w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych byłam przekonana, że i ja kiedyś dzięki językowi niemieckiemu będę mogła podróżować i realizować swoje marzenia. Język niemiecki towarzyszył mi zatem dalej podczas edukacji w liceum i wygrał nawet z moją drugą pasją, jaką była muzyka.

 

 

Dlaczego warto według Pani uczyć się języka niemieckiego?

Zawsze powtarzam swoim uczniom, że po angielsku teraz mówią wszyscy, a po nie niemiecku uczniowie wyjątkowi. Już z tego powodu warto się go uczyć, choć najważniejszy jest moim zdaniem fakt, że znajomość niemieckiego otwiera drzwi do zdobycia ciekawej i dobrze płatnej pracy. Niemcy należą w Polsce do jednych z największych inwestorów i wiem, że chętnie zatrudniają Polaków, którzy uchodzą za dobrych fachowców. Jeśli Polak ma dodatkowy atut w postaci znajomości języka niemieckiego, brama stoi przed nim otworem.

 

 

Jak skutecznie zmotywować uczniów do nauki j. niemieckiego?

Trudno jest zmotywować uczniów do nauki tylko i wyłącznie oddolnie, a z takimi problemami się niekiedy borykamy. Bardzo często szkoły zapraszają na spotkania rodziców, aby uświadomić im ważność języka niemieckiego, o czym wspomniałam przy odpowiedzi na poprzednie pytanie. Myślę, że tego typu akcje mają sens. Jeśli rodzice w szkole podstawowej, a potem uczniowie w szkole średniej decydują się na wybór języka niemieckiego, to raczej są już zmotywowani i wiedzą, czego chcą. Wówczas nam nauczycielom pozostaje pobudzać ich do zdobywania umiejętności nie tylko w szkole oraz stworzyć prawdziwych pasjonatów języka niemieckiego. Mimo niewielkiej ilości godzin w szkołach, na szczęście bardzo często nam się to udaje.

 

 

Jak sprawić, by uczniowie chętniej wybierali język niemiecki na maturze?

To chyba najtrudniejsze pytanie jak do tej pory. Od lat obserwujemy spadek liczby zdających i to niestety nie jest wynik zależny od tego, czy uczeń język niemiecki lubi, czy nie. Młodzi ludzie kalkulują. Wiedzą, że języka angielskiego uczą się dłużej i przy większej ilości godzin, zatem wybierają przedmiot, z którym łatwiej będzie im się uporać podczas egzaminu dojrzałości. Pocieszający jest jednak fakt, że zmotywowani uczniowie, nawet jeśli nie podchodzili do egzaminu z języka niemieckiego, decydują się jednak do niego powrócić na swojej późniejszej drodze edukacji lub co ciekawe - rozpocząć jego naukę od podstaw.

 

 

Co w pracy nauczycielki przynosi Pani największą satysfakcję?

Każdego dnia płynę pod prąd, nie z prądem, chyba to najbardziej  daje mi poczucie spełnienia i satysfakcji z wykonywania zawodu. Praca z dziećmi i młodzieżą gwarantuje różnorodność zadań nie tylko w nauczaniu, ale także w wychowywaniu. Ogromne znaczenie ma dla mnie fakt, że powinnam być na bieżąco z nowościami i dotrzymywać kroku młodym ludziom w pracy z nowymi technologiami. To oznacza dla mnie chęć ciągłego rozwoju oraz dokształcania się i szkolenia. Czasami otrzymuję wiadomości od absolwentów i byłych uczniów, którzy są wdzięczni za to, że mieli ze mną zajęcia. Gdyby mnie kiedyś nie spotkali na swej drodze, nie byliby teraz w miejscu, w którym są. To bardzo budujące, że w dobie upadku ideałów i szeroko pojętego postępu ma się nadal wpływ na młodych ludzi. W końcu to w ich rękach będzie niebawem nie tylko nasz kraj, ale może i świat.

Kontakt z młodymi ludźmi, którzy potrafią słuchać, chcą współpracować, pragną się rozwijać i zdobywać wiedzę jest dla mnie bezcenny.

 

 

Jako prezes PSNJN może Pani wskazać inicjatywy Stowarzyszenia, na które germaniści szczególnie powinni zwrócić uwagę?

Najważniejszymi celami statutowym stowarzyszenia jest wspieranie nauczycieli, doskonalenie wśród nich metod nauczania oraz dbanie o wymianę doświadczeń między nimi. Drugą stroną medalu, jeśli chodzi o  działania statutowe, jest podejmowanie inicjatyw promujących wśród młodzieży język niemiecki oraz inspirowanie młodych ludzi do poznawania kultury krajów niemieckiego obszaru językowego w atrakcyjny dla nich sposób. 

 

 

Jakie działania na rzecz uczniów towarzyszą działalności Stowarzyszenia?

Od wielu lat organizujemy dwa konkursy ogólnopolskie. Jeden dla uczniów szkół podstawowych “Lust auf Lesen?”, drugi dla młodzieży uczęszczającej do szkół ponadpodstawowych “Turbolandeskunde”. Oba przedsięwzięcia cieszą się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem. Ten pierwszy również ze względu na możliwość uzyskania punktów kuratoryjnych, drugi zaś ze względu na swoją charakterystyczną formę. Oba konkursy oprócz aspektu językowego zawierają w sobie elementy kulturowe, czy to w formie tekstów czytanych, czy słuchanych, czy quizu skoncentrowanego na wiedzy o krajach niemieckiego obszaru językowego.

 

 

W jaki sposób wspieracie nauczycieli?

Bardzo ważną inicjatywą skierowaną do wszystkich germanistów są odbywające się co dwa lata Ogólnopolskie Zjazdy Nauczycieli Języka Niemieckiego, organizowane przez PSNJN. Ostatni odbył się w sierpniu tego roku w Łomży. Na kolejnym spotkamy się w Toruniu. Zjazd to możliwość spotkania ciekawych ludzi, szansa na pielęgnowanie starych znajomości oraz nawiązanie nowych, udział w szkoleniach i w interesujących rozmowach. W czasie tych trzech intensywnych dni można zapoznać się zarówno z nowościami wydawniczymi naszych członków wspierających jak i z ofertą zaprzyjaźnionych instytucji. To również świetna okazja by poznać region, w którym odbywa się takie spotkanie.

Dbamy o to, aby nauczyciele byli na bieżąco ze wszystkimi nowościami wydawniczymi, szkoleniowymi oraz aby mieli dostęp w pierwszej kolejności do bardzo atrakcyjnych stypendiów. Od niedawna organizujemy dla nich cykliczne spotkania “Online zusammen”, gdzie znane osobistości związane z szeroko pojęta edukacją, prowadzą interesujące szkolenia, webinaria lub spotkania informacyjne.

 

Agnieszka Świca

Nauczycielka dyplomowana z 26-letnim doświadczeniem zawodowym, uhonorowana Brązowym Krzyżem Zasługi i Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

 

Uczy języka  niemieckiego w szkole podstawowej i liceum, pracuje również jako lektorka w Łodzi. Długoletnia egzaminatorka maturalna, autorka i główna koordynatorka ogólnopolskiego konkursu dla młodzieży Turbolandeskunde, organizatorka polsko-niemieckich wymian oraz projektów językowych, prezeska Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego

 

Zobacz więcej