Kompetencje społeczno-emocjonalne – jak je rozwijać u dzieci?

przedszkolak
Artykuł w PDF

Kształtowanie umiejętności społeczno-emocjonalnych

Autor artykułu: Róża Mazur, Aleksandra Biernacka
 
Biorąc pod uwagę, jak wiele obszarów naszego życia łączy się z kompetencjami społeczno-emocjonalnymi, szczególnie zatroszczmy się o ich rozwój. Rodzice i nauczyciele wychowania przedszkolnego stoją przed nie lada wyzwaniem, ponieważ praca nad prawidłowym rozwojem społeczno-emocjonalnym wymaga zaangażowania, cierpliwości oraz systematyczności.

Wychowując dzieci, staramy się zatroszczyć o wszystko – pamiętajmy także o sferze społeczno-emocjonalnej. Każdego dnia się porozumiewamy i niemal wszędzie przebywamy z innymi ludźmi: w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. Dlatego tak ważne jest, aby rozwijać umiejętności społeczne dzieci od najmłodszych lat – będą one wykorzystywane na wszystkich etapach życia. Dziś w większości krajów na świecie docenia się rolę rozwoju tych kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. W Stanach Zjednoczonych na Arizona State University specjaliści z dziedziny pedagogiki opracowali program Sanford Harmony, rozwijający kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Dzieci pracujące z programem łatwiej nawiązują relacje koleżeńskie, bez problemu się komunikują, współpracują, chętnie chodzą do przedszkola, radzą sobie z trudnymi uczuciami, potrafią rozwiązywać konflikty. 

Aby uzyskać dostęp do treści i materiałów, zaloguj się.

Masz już konto? Zaloguj się