Wychowując dzieci, staramy się zatroszczyć o wszystko – pamiętajmy także o sferze społeczno-emocjonalnej. Każdego dnia się porozumiewamy i niemal wszędzie przebywamy z innymi ludźmi: w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. Dlatego tak ważne jest, aby rozwijać umiejętności społeczne dzieci od najmłodszych lat – będą one wykorzystywane na wszystkich etapach życia. Dziś w większości krajów na świecie docenia się rolę rozwoju tych kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. W Stanach Zjednoczonych na Arizona State University specjaliści z dziedziny pedagogiki opracowali program Sanford Harmony, rozwijający kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Dzieci pracujące z programem łatwiej nawiązują relacje koleżeńskie, bez problemu się komunikują, współpracują, chętnie chodzą do przedszkola, radzą sobie z trudnymi uczuciami, potrafią rozwiązywać konflikty.