Podcasty w nauce angielskiego

Podcasty w nauce angielskiego
Artykuł w PDF

Ewa Ostarek

Tradycyjne nagrania audio z podręczników to za mało? Chcesz urozmaić kształcenie umiejętności rozumienia ze słuchu? Jest na to świetny sposób – podcasty! Są to nagrania, które można odtwarzać online lub pobierać na różne urządzenia i włączać offline. Niegdyś występowały wyłącznie w formie audio, teraz również czasem są rozszerzone do wideo. Można z nimi pracować na wiele sposobów, ćwiczyć różne umiejętności. Jak je wykorzystać w szkole? 

 

Na przykład jako fragment rozgrzewki językowej, główną tematykę lekcji, pracy w grupach czy parach, projekt lub zadanie domowe. Aby zadziałały wspomagająco przy nauce języka angielskiego, musimy pamiętać o odpowiedniej selekcji materiałów, długości odcinków, właściwym stopniu zaawansowania oraz właściwym poziomie wymowy osoby mówiącej. Warto przetestować taką formę pracy.

Ćwiczenie wstępne

Przed rozpoczęciem pracy z podcastami na lekcji, warto wykonać ćwiczenie wprowadzające. Zapytaj uczniów, czy znają formę podcastu i z czym im się ona kojarzy. Następnie wszystkie pomysły zapiszcie na tablicy. Na ich podstawie wspólnie zdefiniujcie podcast, a następnie poproś uczniów, by podzielili się swoimi pomysłami na wykorzystanie ich ulubionych podcastów w nauce języka angielskiego oraz na zachęcenie innych do słuchania takich materiałów.

 

Inspiracje – Podcast jako...

 

1. rozgrzewka językowa.
Wybierz fragment podcastu, a następnie odtwórz go uczniom. Po pierwszym odsłuchaniu mają za zadanie określić główny temat audycji. Po drugim – wychwycić minimum dwa szczegóły. Następnie rozmawiają o nich na forum grupy lub je zapisują. W łatwy sposób można wydłużyć ćwiczenie i wykorzystać je jako część lekcji. Wtedy należy wybrać dłuższy fragment podcastu, a po jego odsłuchaniu zachęcić uczniów do przedyskutowania treści w parze lub małych grupach. Prostszą opcją jest wymienianie się opiniami o wysłuchanym podcaście.

 

Aby uzyskać dostęp do treści i materiałów, zaloguj się.

Masz już konto? Zaloguj się