Speaking practice

Lexical practice
Artykuł w PDF

Zestaw zadań na mówienie autorstwa dr Piotra Steinbricha

Na zajęcia z uczniami szkół średnich polecamy zestawy ćwiczeń, które rozwijają umiejętność mówienia w języku angielskim.

 

Tym razem uczniowie popracują nad jakością i atrakcyjnością języka oraz precyzją wypowiedzi.

 

SPEAKING PRACTICE

Aby pobrać materiał, zaloguj się lub zarejestruj.

Pobierz

W zestawie ćwiczenia:

  • Desribing emotions
  • Hidden words
  • Words in the photo
  • Q&A
  • What are your options
  • The next level
  • Identification and distance
  • Questions, questions

 

Zadania przygotował trener PWN oraz Cambridge University Press & Assessment dr Piotr Steinbrich.

Tworząc poniższy zestaw zadań postawiłem sobie dwa główne cele. Po pierwsze, chciałem, aby zadania te były jak najbardziej uniwersalne, czyli, z jednej strony rzeczywiście rozwijały u uczniów umiejętność mówienia, ale także były zorientowane na egzamin maturalny. Moim drugim celem było stworzenie zadań atrakcyjnych dla ucznia i nie wymagających specjalnego przygotowania ze strony nauczyciela. Elementem, który łączy wszystkie zadania jest szeroko pojęta leksyka. W zestawie znajdziemy ćwiczenia koncentrujące się na pojedynczych słowach (na przykład emocje, lub słowa występujące na fotografii), kolokacjach i innych związkach frazeologicznych, w szczególności tzw. lexical bundles, czy całych zdaniach funkcjonujących jako pełne bloki leksykalne. Niezależnie od tego, jaki typ leksyki występuje w zadaniu, podstawowym medium pozostaje język mówiony. Kolejnym założeniem było zaprezentowanie i przećwiczenie strategii komunikacyjnych, które mogą się okazać przydatne na egzaminie maturalnym oraz w realnej komunikacji, na przykład w jaki sposób poradzić sobie z pytaniem, na które nie bardzo wiemy, jak odpowiedzieć, jakich używać narzędzi w celu rozbudowania wypowiedzi ustnej, czy jak różnicować wypowiedzi od strony funkcjonalnej unikając prostych rozwiązań typu tak — nie, zgadzam się — nie zgadzam się. Zadania skierowane są do maturzystów, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać z nich w klasach trzecich, czy nawet drugich, oczywiście, jeżeli pozwala na to poziom biegłości językowej uczniów. 

Nota o autorze:

dr Piotr Steinbrich 

jest nauczycielem akademickim, trenerem oraz autorem materiałów dydaktycznych dla różnych grup wiekowych i na różnych poziomach biegłości. Jako trener prowadził szkolenia podczas wielu konferencji i seminariów poświęconych nauczaniu języka angielskiego w większości krajów europejskich, jak również w Azji i Ameryce Południowej. Regularny prelegent na konferencjach IATEFL i PASE, w zawodzie od ponad ćwierćwiecza.