Autor artykułu: dr Natalia Popovich
Podczas pracy jako nauczycielka języka rosyjskiego w Polsce zauważyłam powtarzające się błędy, które zdarzają się różnym grupom uczniów: studentom, dzieciom, młodzieży, dorosłym. Pomyłki występują na wszystkich poziomach językowych – od początkującego do zaawansowanego. Bliskość języka polskiego i rosyjskiego jako języków słowiańskich prowadzi często do występowania zjawiska kalek językowych.
Nie znając reguł, w użyciu języka obcego uczniowie posługują się słownictwem i zasadami słowotwórstwa języka ojczystego. Pomimo pracy z błędami na zajęciach, problemy często powracają, na przykład gdy uczeń znajduje się w stresującej sytuacji (egzamin, test, prezentacja ustna). Takie typowe błędy wymagają dodatkowej analizy, aby im zapobiec, a także zmniejszyć ich liczbę w mowie uczniów.
W tym artykule przedstawiam kilka przykładów typowych błędów, a także sposoby radzenia sobie z nimi w klasie oraz ćwiczenia pomagające wzmocnić nowe umiejętności.